Thursday 14 February 2013


Oppgave 4, Sosiale Medier

Vi kan lese i leksjonen om "Forretningsmessig bruk av sosiale medier av Thor O Olsen" om de ulike "Forventningsfaktor". De fem faktorene som er som følger: Troverdighet, Gjennomsiktighet, Åpenhet, Rask Respons, og Langsiktighet.

Disse faktorene er essensielle for at en bedrift skal klare å establere seg gjennom bruk av sosiale medier på en suksessfull og konstruktiv måte.

Et eksempel på en firmablogg som jeg mener innfrir de fem faktorene er Stormberg sin bedriftsblogg.

Stormberg er også daglig tilgjengelig via mange av de største sidene for sosiale medier som Flickr, Youtube, Twitter, Facebook og mer. De utrykker også selv at det er viktig for dem å ha et nært og åpent forhold til sine Kunder og forbrukere. Måten de utrykker dette på er visuelt meget serviceinnstilt og positivt, og gir et meget godt inntrykk på førstebesøkende inne på deres sider.

Stormberg sin blogg blir oppdatert flere ganger i uken, og innfrir dermed troverdig langsiktighet. Åpenhet og gjennomsiktighet kommer frem gjennom diverse blogg innlegg som blir postet av forskjellige ansatte hos Stormberg. Et stort pluss ved dette er at navn og bilde av forfatter blir lagt ved hvert blogg innlegg, og det skaper åpenhet og til dels inntrykk av gjennomsiktighet for leser å være istand til å kunne se menneskene bak bloggen og bedriften. Flere skribenter skaper også fleksibilitet og fin variasjon i bloggen.

Rask respons kan finnes i dedikerte blogg innlegg, samt i kommentarfeltet, da lesere står frie til å kommentere fritt på de diverse blogginnleggene, og dermed får de også ofte svar, om så bare for at innleggsforfatter bare takker varmt for kommentar.

Bedriftens blogg skaper et absolutt positivt, og ikke minst menneskelig ansikt utad for Stormberg, og de gjør dette på en varm og komfortabel, men alikevel profesjonell måte.


4 comments:

  1. Fin blogg dette. Merkelig nok fant jeg også en "Stormberger-blogg" som jeg brukte i min besvarelse av oppgaven. Stormberger må ha gjort ett eller annet smart. ;-)

    ReplyDelete
  2. Stormberg er veldig flinke til å lage bloggen så personlig som mulig. Det er en fin blogg, men det er nesten slik at den har mistet litt fokus på produktene og hva den faktisk skal videreformidle. Som et eget blogginnlegg på hvordan man skal lage fastelavnsboller. Kan man miste for bakkekontakt i slike blogger ?? Eller klarer man å videreformidle budskapet slik at du faktisk tenker neste gang du er i sportsbutikken: mmmm de fastelavnsbollene var gode. Jeg burde kjøpe en stormberg jakke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Er faktisk helt enig med deg. Da jeg leste gjennom bloggen deres så fikk jeg litt av det utrykket, selv om jeg til slutt valgte å skrive om nettopp Stormberg bloggen. Tror det er viktig, som du sa, å ikke miste "bakkekontakten" i slike blogger? Det er selvfølgelig ikke noe galt med enkelte innlegg uten en sterk rød tråd som lenker innhold til firmaet alltid, men de har muligens litt mer urelaterte innlegg enn hva jeg forventer og foretrekker i en firmablogg. Tror ikke jeg kommer til å forbinde fastelavensboller med Stormberg jakker så lett... :)

      Delete
  3. Du har en veldig ryddig og fin blogg på gang her. Likte at man kan se så vitt bildet i bakgrunnen som du har lagt til.

    ReplyDelete