Oppgave 3 – Hvorfor trengs en strategi?
Vi lever i en hverdag hvor internett og sosiale medier
spiller en større og større rolle. Verden blir mindre, og bedrifter og
virksomheter må fortsette å ta steg for å hevde seg og forbli aktuelle i dagens
samfunn. En bedrift eller virksomhet kan være så fantastisk den bare vil, men
det vil spille liten til ingen rolle hvis de ikke åpner for sosiale kanaler for
markedsføring ol . for å strekke seg ut og gjøre seg synlige for aktuelle
bruker/kunde grupper. Dermed er det viktig for en virksomhet å lage seg en
strategi for sosiale medier.
Tidligere kom kunder og brukere til bedriftene, men i løpet
av de siste ti-årene har rollene delvis blitt byttet. For å kunne være
konkurransedyktige så må en bedrift kaste seg ut i de sosiale mediene for å bli
hørt, lagt merke til, og ikke minst for å vise sin verdt. Måtene dette kan
gjøres på er mange, og bedriften må planlegge hvordan de vil representere seg
selv, og hvilke målgrupper de vil fokusere på. Hvordan er et
viktig spørsmål.
Hvilke sosiale medier skal virksomheten ta i bruk? Det
finnes ingen fast regel eller svar til dette, for hver bedrift er unik. Hvert
sosialt nettverk har egne regler og etiketter, og bedriften må ta dette i betraktning
når de skal velge type metoder for å nå forbrukerne.
Hans-Petter N-Hansen viser til viktige poeng som også må tas
med i beregningen. Å virke attraktiv for forbrukerne er en ting, men
organisasjon og omdømme er noe som må bygges opp og styrkes over tid, og det er
viktig å være forberedt på å håndtere tilbakemeldinger fra kunder og uforutsette
hendelser. Evnen til å håndtere og takle vanskelige situasjoner i media og
sosiale nettverk vil kan være kritisk for virksomhetens kontinuitet.
Thomas Holm Helgesen trekker frem Cecilie Thunem-Saanum sine kloke
ord i denne tvitter meldingen, og understreker viktige, levende evner en dagens
virksomhet virkelig bør ha. Brukere forventer ikke bare å se et ansikt utad
lengre, men også personene og organisasjonen bak navn og tilbud.
Det er vanskelig å være nyskapende og hundre prosent original i disse tider, for havet
av firmaer og virksomheter er stort og svært utbredt. Alikevel er det viktig å
prøve å skape noe eget, og det er viktig å inkludere mulige kunder og brukere i
denne prosessen.
Fint skrevet og veldige fine twitter meldinger som den er referert til. Disse skal leses. Fint det du nevner med menneskene bak firmaene. Tror det blir viktigere og viktigere å vise hvem som jobber i firmaene. Dette kan bli det neste nye, eller hva ?
ReplyDelete