Sunday 3 March 2013

Hvorfor trengs en strategi?



Oppgave 3 – Hvorfor trengs en strategi?


Vi lever i en hverdag hvor internett og sosiale medier spiller en større og større rolle. Verden blir mindre, og bedrifter og virksomheter må fortsette å ta steg for å hevde seg og forbli aktuelle i dagens samfunn. En bedrift eller virksomhet kan være så fantastisk den bare vil, men det vil spille liten til ingen rolle hvis de ikke åpner for sosiale kanaler for markedsføring ol . for å strekke seg ut og gjøre seg synlige for aktuelle bruker/kunde grupper. Dermed er det viktig for en virksomhet å lage seg en strategi for sosiale medier.

Tidligere kom kunder og brukere til bedriftene, men i løpet av de siste ti-årene har rollene delvis blitt byttet. For å kunne være konkurransedyktige så må en bedrift kaste seg ut i de sosiale mediene for å bli hørt, lagt merke til, og ikke minst for å vise sin verdt. Måtene dette kan gjøres på er mange, og bedriften må planlegge hvordan de vil representere seg selv, og hvilke målgrupper de vil fokusere på. Hvordan er et viktig spørsmål.


Hvilke sosiale medier skal virksomheten ta i bruk? Det finnes ingen fast regel eller svar til dette, for hver bedrift er unik. Hvert sosialt nettverk har egne regler og etiketter, og bedriften må ta dette i betraktning når de skal velge type metoder for å nå forbrukerne.  


Hans-Petter N-Hansen viser til viktige poeng som også må tas med i beregningen. Å virke attraktiv for forbrukerne er en ting, men organisasjon og omdømme er noe som må bygges opp og styrkes over tid, og det er viktig å være forberedt på å håndtere tilbakemeldinger fra kunder og uforutsette hendelser. Evnen til å håndtere og takle vanskelige situasjoner i media og sosiale nettverk vil kan være kritisk for virksomhetens kontinuitet.


Thomas Holm Helgesen trekker frem Cecilie Thunem-Saanum sine kloke ord i denne tvitter meldingen, og understreker viktige, levende evner en dagens virksomhet virkelig bør ha. Brukere forventer ikke bare å se et ansikt utad lengre, men også personene og organisasjonen bak navn og tilbud.



Det er vanskelig å være nyskapende og hundre prosent original i disse tider, for havet av firmaer og virksomheter er stort og svært utbredt. Alikevel er det viktig å prøve å skape noe eget, og det er viktig å inkludere mulige kunder og brukere i denne prosessen.

1 comment:

  1. Fint skrevet og veldige fine twitter meldinger som den er referert til. Disse skal leses. Fint det du nevner med menneskene bak firmaene. Tror det blir viktigere og viktigere å vise hvem som jobber i firmaene. Dette kan bli det neste nye, eller hva ?

    ReplyDelete