Tuesday 2 April 2013

Oppgave 1: Mekanismene i nettverksbygging med Twitter

Twitter er et utrolig populært nettsted for mikroblogging; det vil si å poste korte innlegg på et bestemt fåtall av tegn, i form av en til fire korte setninger. Flere og flere blir tilhengere av dette Sosiale Medier verktøyet, og det er et utmerket verktøy for å bygge opp et eget nettverk og få øynene opp for andre. Når det kommer til å få følgere på Twitter er det flere viktige faktorer man må ta hensyn til. Det finnes selvfølgelig mange forskjellige metoder for å få andre Twitter brukere til å følge en, enkle som kompliserte. Blant de universielt viktigste punktene (ihvertfall ifølge meg!) finner vi:

  • Bruker informasjon
  • Aktivitet
  • Følge andre brukere
  • Bruk av hashtags
  • Promotering
  • Interessante tweets
Det er viktig at en potensiell følger kan se hvem en Twitter profil tilhører og hva han eller hun interesserer seg for. Dermed spiller biografi seksjonen og bildet en viktig rolle for at en potensiell følger kan se hvem man er og hva man gjør.

Twitter følgere foretrekker definitivt å følge andre aktive brukere, og dermed må dette verktøyet brukes flittig og regelmessig for å virke attraktiv i andres øyne. Det betyr absolutt ikke at man er nødt til å spy ut innlegg etter innlegg med grundig bearbeidede, konstruktive og informative setninger. Aktivitet generelt sett er viktigst, og det kan selvfølgelig også inkludere kommentarer til andre tvitrede meldinger, tilfeldige setninger og utrykk.

Følg naturligvis også andre brukere. Vis interesse for andre. I tillegg er det fullt mulig å gå gjennom følge listen av andre følgere, og gjennom denne prosessen finne potentielle personer du også kan tjene på å følge. Etter en tid kan dette høste følgere til gjengjeld. Er man hovedsakelig interessert i å kun etablere høy følgerskare, så er det også fullt mulig å utnytte dette gjennom Twitter brukere som har aktiv autofollow. Kort og godt, hvis bruker følger en annen bruker med autofollow, vil da den følgede personen automatisk følge den andre. Det finnes også parter som tilbyr x antall følgere for x antall sum.

Ved bruk av en hashtag kan man også oppnå mye, samt enklere kategorisere sine innlegg. Hashtags øker også synlighet og mulighet for å høste flere følgere, da man kan tagge sine innlegg til relevante kategorier. Er potensielle følgere interesserte i de samme hashtaggene, vil de da også kunne oppdage og lese opp på brukers innlegg og dets innhold. Flittig bruk av tagger vil dermed utvilsomt gjøre bruker mer synlig for generelle brukere med samme eller lignende interesser.

Promotering utenfor Twitter er også en effektiv metode for å få flere følgere. Har Twitter bruker en blogg, facebook, eller andre verktøy som de bruker flitting? Promotering av ens Twitter konto via andre plattformer kan være overraskende effektivt! Tar man seg også tid til å en gang iblant legge ved en avsluttende forespørsel om andre brukere/lesere kan følge en, kan dette også bidra til et klatrende antall følgere, da man ikke alltid tenker på at en annen bruker ønsker å få seg flere følgere. Denne metoden bør alikevel ikke brukes for ofte, da det kan eventuelt gi et negativt inntrykk, og det selvfølgelig ikke ønskelig.

Men hva bør man da tvitre om for å vekke interesse hos potensielle følgere utenfor allerede eksisterende nettverker? Det er bruker selv som bestemmer akkurat hva de ønsker å tvitre, og det finnes ingen regler som kan limitere fantasien her. Det kan være korte kommentarer om ens daglige liv, eller lenker til nettsteder, blogger eller innlegg av noe slag. Generelt fokus bør alikevel være å forsøke å virke interessant og unik. Konstruktive innlegg og kommentarer hjelper utviltsomt enhver.

Tvitrede innlegg kan i tillegg få ekstra tyngde og anseelse dersom de blir retweeted av andre brukere. Å retweete en tweet er å tweete en eksisterende tweet, med link tilbake til den som originalt laget mikroinnlegget. Styrken ved denne funksjonen består i at dette vil vise at andre personer går god for det tvitrede mikroinnlegget, og herved legger ved sitt "kvalitetsstempel". Det betyr også at innlegget spres, og kan videre florere og bli sett og retweetet av andre. Om man opparbeider en følgerskare og får sine tweets retweetet, er det en nesten utelukkende positiv prosess som vil kunne gjøre det enklere for bruker å opparbeide et godt rykte av anseelse fra andre brukere.

Twitters rolle vil selvfølgelig variere for den enkelte, om det innebærer et enkelt ønske om å holde venner og kjente oppdatert på den daglige fronten, eller om man gjerne vil nå ut med et mer spesifikt budskap over tid. Et eksempel kan være en kjent person som da naturlig får mange følgere kun ved å være kjent. Mange av disse har til tider eller ofte benyttet sin profil til å promotere veldedige formål og  viktige, relevante saker som de er interessert i.







No comments:

Post a Comment